Ce lucruri diferite am văzut în Danemarca

In Danemarca avem in casa prune mai mari decât merele

In Danemarca avem în casă prune mai mari decât merele

Cei 9 ani de când sunt la Cluj şi în care mi-am lăsat mereu casa să fie „hotel” pentru alţii, pe când încă nu era moda couchsurfing-ului la noi, i-au făcut-o pe tanti Karma şi pe nenea Univers să îmi dea înapoi nişte case de-ale altora. Aşa că acum sunt în Danemarca, la prietena mea Melinda, în casa cuiva care a considerat că, de ce nu?, „mi casa, su casa”. Am venit cu 7 lei în portmoneu şi vreo 8 lei pe card, deci tocmai redefinesc noţiunea de a călători low-cost prin no-cost.

Pe aeroport în Billund

Aterizare în Billund

Icon misterios cu siringă în buda aeroportului din Billund

Icon misterios cu siringă în buda aeroportului din Billund

După o zi de lucru (da, a fost sâmbătă, dar amândouă aveam treabă, oricum) în care nu am putut să fim cine ştie cât de productive, aseară am încercat să ne luăm o gură de energie cu un ieşit în aglomeraţie, în Aarhus (oraş port). Aici, în Hadsten, e foarte frumos, dar foarte-mult-prea-liniştit.

Zarzavaturile unui vecin din Aarhus

Zarzavaturile unui vecin din Aarhus (unde stăm)

De miercuri seara, de când am ajuns în Danemarca, sunt câteva lucruri pe care am apucat să le observ că-s diferite de cele pe care le ştiam din orgrada ţărişoarei. Eu nu-s prea ieşită din ţară, am mai fost la un concert la Budapesta cu ani în urmă şi 10 zile în Italia, într-un orăşel-sătuc de pe lângă Cuneo şi cam atât. Acum a fost prima dată când am fost singură într-un aeroport, cel din Budapesta, unde cu greu nu am făcut un atac de agorafobie. Noroc că aveam 2 ore jumate până la zborul spre Danemarca şi am putut sta singură lângă o balustradă să respir, să fumez şi să mănânc batoane de cereale cumpărate de la Cluj ca să-mi fac curaj să intru în aeroport şi să mă orientez spre check-in/gate/bla.

În România, nu-mi pot imagina o reclamă la mâncare cu un actor de culoare, pe peretele de la Kaufland.

DSC01074

Forrest Whitaker într-o reclamă la brânză topită în Hadsten.

După ce am auzit mai mulţi danezi vorbind, la grămadă, am constatat că felul lor de a vorbi mă frustrează cumva. Am senzaţia că îşi înghit cuvintele, că rostesc doar primele silabe din ele şi apoi nu le mai ajunge aerul să termine de zis. Cam cum vorbesc astmaticii. Îs şozi.

DSC01070

Cap de cal scuipător în Hadsten. Na, că nu doar în Deva sunt statui dubioase!

DSC01073

Bostănaşi din ăştia tomanateci sunt şi la noi, dar nu aşa mulţi la un loc. Şi îmi plac foarte mult, mi-au adus un zâmbet azi, deci merită un loc aici.

DSC01065

Haos drăguţ cu roabă şi chitară în curtea casei unde şedem.

Pe aici nu sunt perdele aşa că poţi vedea cum e prin casa oricui. Au multe cărţi şi multe lămpi. Deşi sunt ca în vitrină, interioarele lor arată locuite (asta e de bine!), nu-s exponate de muzeu compuse din mobile asortate. (Cred că nici nu ştiu ce ei ce e aia „mobilă de sufragerie”.)

DSC01067

Danezii au o relaţie foarte intimă şi naturală cu steagul lor. Îl pun peste tot, fără ca asta să genereze o stare solemnă sau crispată. Dacă apare pe mâncare, înseamnă că e vorba de un produs local.

DSC01078

E o lume mare, mare! Şi macaroane pe măsură.

DSC01077

Pateu pentru vikingi. La danezi pateul se vinde în tăviţe de pus la cuptor, fiindcă ei îl mănâncă încălzit! Mda.

Avocado aici se vinde copt. Nu e verde, ci maro. E păstos şi bun de întins pe pâine. Pateu-like. Am aflat că dacă pui avocado verde lângă banane se va coace.

DSC01076

Un fel de gazon pentru bucătărie.

DSC01072

Am crezut că niciodată în viaţa asta nu o să mai văd suc albastru la TEC aşa cum era când eram în generală. Foarte ciudată apariţie, că ăştia pe aici se hrănesc sănătos.

DSC01079

Ceapă călită şi uscată, de pus în salate.

DSC01083

Au linguri de total alte forme.

DSC01081

Ţigări ca să te simţi prinţ sau rege! Noi fumăm ţigări rulate din tutun ca ăla pe care-l fumează regina Danemarcei. #monarhie

Vită-n armonie

Vită-n armonie. Vacile pe aici sunt numai din alea albe cu pete negre.

Nasturi la borcan. "Coraline"-a din tine!

Nasturi la borcan. Pentru „Coraline”-a din tine!

Sâmbătă seara am ajuns la un party în „casa Erasmus Mundus” din Aarhus (era o triplă zi de naştere, dar nu am reperat niciun sărbătorit / sărbătorită). Pe când a început în sfârşit lumea* să danseze pe „Waka, waka” şi „Call Me, Maybe” gazdele (vreo 9 dintre studenţii erasmus) au dat brusc stingerea, fiindcă se făcuse miezul nopţii şi s-au panicat să nu cheme vecinii poliţia. La noi, când faci chef acasă, faci chef acasă şi îţi asumi.

*Lumea= oameni din chiar toată lumea, că aproape fiecare persoană era de prin altă ţară. Dar eram trei din România / Transilvania. So, yeah!🙂

Sunt mulţi români aici. În barul Paradis m-a agăţat în engleză un tip pe care-l chema Andrei. Era moldovean şi lucra la Burger King şi în alte două locuri. A fost şocat când Meli a venit să-mi vorbească în româneşte şi a descoperit că sunt româncă. Zicea că în doi ani de când e aici nu i s-a întâmplat niciodată să nu îşi dea seama că o persoană e din România. El era blond cu ochi albaştri (convins că seamănă cu strămoşii evrei), iar danezii îi vorbeau numai în daneză, constant surprinşi că nu-i de-al lor.

Ne-am întâlnit cu alţi doi români (un prieten al Melindei şi un prieten al prietenului) care ascultau folk românesc pe telefon lângă canalul care trece prin Aarhus. Nu au fost prea entuziasmaţi să „atârnăm împreună”. Prietenul prietenului prietenei mele era de-ăla – caz clasic – hanorac cu Rammstein, dar hai să ascultăm Alexandru Andrieş.

vin de acasaÎn al doilea bar (G-Bar), am fost dansant-„agăţată” de mai mulţi tipi şi de o probabil lesbiană blondă în rochie mulată animal print alb-negru, care dansa foarte tomboy-ish. Mi-a plăcut la barul gay că era super central, super vizibil, cu oameni super-amestecaţi, de toate-toate felurile (da, şi hetero, desigur) şi că am ţopăit cu Meli pe un remix dubstep de la Magic – „Rude” şiiiiiii pe „Go West” de la Pet Shop Boys. Mulţumim, Universule, pentru inside joke-uri.

De menţionat că barurile din Aarhus nu au avut intrare de plătit (poate o fi mâna Universului şi nu au fix acum că-s eu aici) şi de băut ne-am luat un vin de-acasă. Din care am băut jumate, până la urmă.

Azi dimineaţă la 5, când aşteptam trenul să ajungem acasă, sporovăiam în româneşte şi tipul care distribuia ziarele – de pe bicicletă – a venit să ne ureze „Week-end plăcut!”. Da, în română.

Trenurile din Danemarca sunt mult mai comode decât alea de la noi, au măsuţe mari pe care încap şi două laptopuri, prize funcţionale, biletele se pot cumpăra şi de la automat de bilete de pe peron etc. etc.

A, bicicletele! NU AM VĂZUT ÎN TOŢI ANII DE PÂNĂ ACUM ATÂTEA BICICLETE LA UN LOC! E absolut minunat să vezi parcarea de biciclete din zona gării din Aarhus. Multe, multe trotuare cu rasteluri pline de sute de biciclete.😀

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-57095888-1’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Ce lucruri diferite am văzut în Danemarca

  1. Mircea spune:

    Bune observatiile, ai remarcat cam toate diferentele majore si interesante. Sa incerci insa Copenhaga data viitoare, merita de 20 de ori mai mult decat unde ai fost deja. Plus ca Copenhaga e aproape de multe treburi cu potential, gen Helsingnor, Roskilde, Helsinborg si Malmo, etc. Inchei cu traditionalul: „Felicitari si toate cele necesare pentru urmatoarea calatorie” !

    • zoldike spune:

      Mersi!😀 Voi încerca şi Copenhaga, dacă şi când voi avea ocazia, dar acum nu am ales unde să vin în Danemarca, aşa „out of all the cities”. Pur şi simplu am venit acolo unde locuieşte prietena mea fiindcă nu aş fi avut bani de cazare. Plus că biletul de avion a fost un cadou, că altfel stăteam acăsucă. :))

      • Mircea spune:

        Daca iti cumperi din timp spre Malmo, prin Wizz-air poate fi tot (aproape) cadou. Cam 86.6 sau 110 pe drum. Asta in Ron, evident, ca sa fie cadou. Si de la Malmo trenul e cam alti 10 euro pana in Copenhaga (36 de minute) . Deci nu e chiar asa de greu de ajuns. Apoi, pare buna si varianta ta, adica ” couchsurfing” . E destula lume care vorbeste „fain” despre socializare, experienta, etc. Acum nitica vreme am cunoscut un american, care cunoscuse asa o daneza, care tocmai venea din Turcia, a patra oara parca, pe filiera asta.

Lasă un răspuns

