S-a constatat că banii n-au femeie!

Pentru câteva secunde, închide ochii şi încearcă să proiectezi pe ecranul minţii imaginea unei femei importante din istoria românească. O femeie pe care să o poţi vedea pe o bancnotă şi să o recunoşti. În mintea mea nu apare niciun astfel de portret de femeie din istoria ţării. Doar nişte nume şi fragmente din poveştile extraordinare de viaţă ale unor femei. Ca de exemplu Ecaterina Teodoroiu – conducătoarea de luptă din primul Război Mondial, care a murit împuşcată în piept, în timp ce striga „Înainte, băieţi! Sunteţi cu mine.” I-am văzut casa memorială de la Târgu-Jiu şi îmi aduc aminte că în grădină erau flori multe şi frumoase, dar nu îmi aduc aminte chipul ei imprimat pe vreo statuie. Sau Ana Ipătescu – legendara tipă cu pistoale la brâu, eroină a revoluţiei din 1848, care a răsturnat un guvern ori Ana Aslan – cea care a descoperit o vitamină anti-îmbătrânire şi a lucrat la gama de cosmetice anti-îmbătrânire Gerovital… sau tanti mama lui Ştefan cel Mare, femeia căreia istoria nici nu s-a obosit să-i reţină numele.

A devenit o normalitate ca femeile şi meritele lor istorice să fie ignorate, minimalizate, uitate în societatea noastră şi când e pusă în discuţie această atitudine păguboasă, sunt destule voci care să acuze de feminism isteric. E problematic faptul că ştim prea bine cum arătau Burebista şi Decebal, care au trăit acum vreo 2.000 de ani, dar nu avem habar cum arăta Dochia, sora (sau fiica?!) lui Decebal – despre care ştim doar, eventual, din legende că avea multe cojoace şi că se ocupa cu un fel de magie.

În cazul personalităţilor feminine nu avem format un imaginar colectiv. Singura româncă la care mă pot gândi că ar merita să ajungă pe bancnote şi ar fi şi recognoscibilă e Nadia Comănici, veşnicul reper (feminin ori de integritate ori de perfecţiune ori de succes) la care ne-am referi acum pentru a nuştiucâta oară. Iar Nadia a fost excepţională, dar nu e o excepţie, în sensul că nu se întâmplă o dată la câteva decenii ca o femeie din România să contribuie într-o mai mare sau mai mică măsură, dar semnificativ pentru ţara ei. Astea sunt lucruri care se petrec mereu, doar că alegem să le ignorăm. Şi e ciudat fiindcă jumătate dintre oamenii care aleg să ignore importanţa femeilor sunt tocmai femeile.

Problema că nu avem personalităţi feminine pe bancnote chiar e una adusă în mod real în discuţie, printr-o campanie organizată de ALTFEM pentru schimbarea imaginii femeii în societate. Există şi o petiţie în acest sens, pe care am semnat-o săptămâna trecută, când caravana a fost la Cluj. În timp ce completam un tabel cu datele mele, pe un ecran din cort rula un video în care era vorba despre o personalitate istorică şi mi-a făcut impresia că ar putea să fie Ana Ipătescu, despre care ştiu câte ceva de când am aflat că actriţa Ana Ularu o admiră foarte mult şi îţi doreşte să o portretizeze într-un film, cândva, când vreun regizor va fi atras de această idee. Fiindcă nu prinsesem video-ul de la început, am întrebat-o pe fata care îmi dăduse să semnez petiţia dacă despre Ana Ipătescu e vorba. Mi-a răspuns cu o privire speriată: – Aici aveţi pliantul şi agenda. O zi bună.

Din păcate era doar o promoteriţă. Şi sper că a fost un caz izolat. Ar fi păcat ca o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societatea românească să fie făcută cu ajutorul unor fete care nu se obosesc nici măcar să tragă cu urechea la materialul video pe care cu siguranţă îl aud de zeci de ori pe zi. S-ar prea putea ca nevoia de schimbare a imaginii femeii să fie nevoită să ţintească tocmai femeile, căci adesea reiese că ne respectăm mai puţin pe noi înşine şi unele pe altele în societate decât ne respectă bărbaţii.

Ea e Ana Aslan şi cred că ar arăta bine pe o bancnotă! Tu ce personalitate feminină ai pune pe bani?

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la S-a constatat că banii n-au femeie!

  1. cami spune:

    interesanta postare si binevenita constatare , asa e , personalitatile feminine lipsesc cu desavarsire in istoria Romaniei . aaa, parca apare Andreea Esca intr un manual !
    cu siguranata , Nadia Comanici , e o figura arhicunoscuta demna de o bancnota romaneasca !

    • zoldike spune:

      Personalităţile feminine nu lipsesc cu desăvârşire din istoria noastră scrisă, e o exagerare să pretindem asta. Pe vremea mea, am învăţat la şcoală despre Ecaterina Teodoroiu, de exemplu. Însă rolul femeilor e minimalizat. Chiar şi atunci când apar, ele nu au o imagine bine conturată precum o au personalităţile masculine. Tocmai de aceea am spus că dacă e să ne gândim la o femeie pe care să o punem pe bancnote, un chip familiar se conturează cu greu. Cât despre Nadia, eu cred că e cazul să îi mai dăm şi o pauză, să-şi trăiască viaţa ca om, nu ca un soi de semi-zeitate naţională. Cum am argumentat deja în postare, mi se pare că ne raportăm prea mult şi prea des la Nadia. Iar acest lucru se întâmplă fiindcă nu avem şi alte modele. Dar femei exemplare am mai avut în istorie, trebuie doar să ne preocupăm să le redescoperim realizările, meritele, poveştile de viaţă şi, evident, chipurile.🙂

Lasă un răspuns

