Un Kultur Shock

Ascultam Gogol Bordello la Petofi Radio că doar sunt într-o uniune consensuală interetnică cu Melinda și mi-am amintit de Kultur Shock. I-am văzut acum ceva ani la Stuff Stock în Vama Veche și am avut atunci un adevărat șoc… cultural. A fost o dragoste intensă de la primele sunete pe care le-au scos. Îmi plac trupele care amestecă folclorul cu rockul. De la Subscribe la Subcarpaţi, încă nu am ascultat vreuna să nu îmi placă. (Doar folkul simplu nu îmi place câtuşi de puţin.) Kultur Shock sunt un grup de oameni foarte diferiţi, din diverse părţi şi contexte culturale, care s-au adunat tocmai având un şoc cultural unii de la alţii şi au fost lansaţi şi datorită prietenilor de la System Of A Down, cu care sunt adesea comparaţi, şi au avut turnee cu Gogol Bordello – că doar lumea e mică. Kultur Shock a apărut în 1996, la o petrecere în Seattle, unde oamenii glumeau despre amestecătura de origini pe care le au şi s-au apucat de un jam session. Vocalul Gino Srdjan Yevdjevich, fost pop-star din fosta Iugoslavie, născut la Sarajevo, devenit anarhist e aşa cum îmi place mie – carismatic, plin de energie şi care ştie să vorbească despre de ce i-a venit să se urce pe scenă:

Kultur Shock doesn’t sing about broken hearts and flowers, but about everyday existence and faith that it might get better. Or worse. Punk describes our will to fight for what we believe in, Balkan melodies are the voice of the people we are part of and representing, and finally, metal adventures are our way to rage against the machine.

Piesa de la ei care mi-a rămas în cap de când i-am văzut şi n-o să scap niciodată de ea, c-a intrat în Fonoteca de Aur a Ralucii e „Sarajevo” de pe albumul „We Came To Take Your Jobs Away”.

„We’ve got to self- medicate with a chocolate
Soooo Ali-Baba, Ali-Baba
Soooo we’re together on a mission
to defeat the addiction,
(the) social segregation
and total humiliation”
– versuri foarte Occupy Movement de la piesa „Chko ko ko” din 2011.

„I come from the strange and troubled place where being different is a discrase.
Murderes and scums are more close to us than out brothers sisters and best friends, we trust.
Didn’t we learn through out the history- if one of us suffers nobody’s free” – versuri din „Duga” de pe „Ministry of Kultur”.

Kultur Shock au anunţat în 8 decembrie 2011 pe Facebook şi pe pagina lor de Twitter (unde poţi plusa că n-au nici pe departe câţi fani cred eu că merită) că s-au apucat de compus muzică nouă. Cel mai recent album, „Ministry of Kultur”, a fost lansat în martie 2011.

Pentru că mereu mă sincronizez, citesc azi „Blestemat război – voluntar împotriva sârbilor” de Marc Charuel, ceva carte pe care o luaserăm din supermarket cu 3 lei şi care e mai interesantă decât preţul.😛 Mai cu seamă că are la început şi o hartă a regiunii la care tot dau pagina ca să mă dumiresc. Filmul pentru care ştiu c-o să îmi mişc fundul la cinema, în afară de „Happy Feets”, pe care l-am plănuit pentru zilele următoare e cel regizat de Angelina Jolie, „In The Land of Blood and Honey”, despre războiul din fosta Iugoslavie (sârbi, croaţi, bosniaci, creştini, musulmani). Cât de tare e că titlul filmului vine de la cuvântul „Balcani”, căci în turcă bal înseamnă miere, iar kan e sânge? Cică ar fi o zicală că „aici poţi găsi de miere, dar pentru asta vei vărsa sânge”. Mai e şi explicaţia că lanţul muntos din Balcani, aşa cum e văzut din Turcia are culoare de miere roşiatică. Kultur Shock, nu?

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

