Are un nume cam de protocol, dar poate să fie foarte cool – documentarul

To share is to care!Add to FaceBookAdd to Twitter

De când scriu pentru un site de cinematografie am tot văzut că interesul pentru documentare este foarte scăzut, iar scurtmetrajele sunt privite ca un fel de produse ciuntite ale unor tineri fără destui bani sau idei să facă un film întreg. Şi nu îmi plac reacţiile astea. Sunt documentare care m-au mişcat mai mult decât „Titanic”-ul, la vremea lui. Spre exemplu „Decreţeii” al lui Florin Iepan, documentar pe care l-am revăzut în week-end, sau „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” de Andrei Ujică.

Sau, la TIFF anul acesta, „Into Eternity” de Michael Madsen – un documentar care mi-a dat fiori şi m-a făcut să râd, m-a zăpăcit şi m-a făcut să mă gândesc la viaţa pe planetă într-un fel atât de altruist, absurd şi chiar aberant, încât nu l-aş fi încercat singură. Despre „Into Eternity” am scris în AperiTIFF un „interogaTIFF” care se găseşte pe pagina 8 a pdf-ului.

Cred că documentarele merită mai mult public, fiindcă ştiu că au ce să ofere. Se spune că viaţa bate filmul, ei bine, documentarul e mai aproape de viaţă decât de film, deci ar trebui să aibă un loc de cinste în cinematografie şi în preferinţele publicului. Pe care încă nu îl are. Cartea „”Noul val” în cinematografia românească”, apărută la Art Grup Editorial, de fapt o culegere cu 12 interviuri făcute de Mihai Fulger în 2006 cu 12 regizori români, e plină de observaţii destul de sumbre şi pesimiste asupra producţiei româneşti de film. E drept că de atunci regizorii intervievaţi au făcut filme (artistice) chiar mai premiate decât cele despre care vorbesc în carte, dar pentru documentar nu s-a prea schimbat situaţia.

Din păcate, la noi există o confuzie între reportaj şi documentar. Vezi că scrie în programul TV „documentar” şi descoperi un reportaj făcut de nişte oameni, probabil bine intenţionaţi, care au plecat pe stradă timp de trei zile, au montat două zile şi se cheamă c-au făcut un documentar. Astea, după mine, nu sunt filme care pot să reziste estetic. (…) În plus, eu cred – şi am tot spus-o de sute de ori – că faptul că nu există documentar este un reflex al faptului că nu există dezbatere socioculturală în România de azi; există, din păcate, doar o subţire pojghiţă mediatică de scandal, pe subiecte cotidiene…

Cred că un documentar trebuie să dea măcar două perspective asupra unui anumit subiect şi să nu se angajeze a demonstra ceva cu tot dinadinsul. Nu cred că există un singur răspuns sau un singur adevăr, cu atât mai mult în lumea în care trăim noi azi.

(din interviul din 2006 cu Alexandru Solomon, care între timp a regizat documentarul „Kapitalism: reţeta noastră secretă” – un must see)

Săptămâna asta, din 9 septembrie, se lansează cel mai cel must see documentar al anului: „Pina” 3D de Wim Wenders. Despre această minunată biografie – prin dans, nu prin cuvinte – a „coregrafei sufletelor” am scris aici. Nu cuvinte îi mai trebuie Pinei, ci spectatori, oameni care să vibreze la emoţiile pe care le transmite creaţia ei şi trupa ei de teatru-dans din Wuppertal.

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Culise, Văzute/ văzubile și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Are un nume cam de protocol, dar poate să fie foarte cool – documentarul

  1. onnahcublog spune:

    Decreteii l-am vazut pe Tvr cand eram mica, noaptea, dupa ora 12. De cate ori cineva imi recomanda un documentar, daca subiectul ma intereseaza, il caut prin cotloanele internetului si il vad chiar si pe bucati pe youtube, daca e bun, in schimb, pentru un film trebuie sa imi fac curaj, pentru ca gusturile sunt foarte diferite in sensul asta.
    Cat despre scurtmetraje, vad orice de la Pixar, sau orice fel de animatie inteligenta, dar si filmulete smart, cu subiect concentrat in 7 minute.

    • zoldike spune:

      Şi ia zi-mi nişte documentare care ţi-au plăcut, că seara, când trebuie să caut ceva la care să mă uit, îmi dispar toate ideile.🙂

  2. onnahcublog spune:

    Pai first of all m-am uitat la Religulous pe care mi l-ai recomandat😛. M-am uitat la The White Hole in Time, cand imi cautam ceva religie convenabila😀 si am dat peste el din intamplare. II despre ceva curent de gandire care mi-a ajuns si mie la urechi si despre care voiam sa-mi fac o parere. Food matters e dragut, Cazul Burzynski – Cancerul este o afacere, l-am gasit in romaneste, habar n-am care e numele original, dar e despre un doctor care descopera ceva tratament pentru cancer, dar se judeca cu statul american timp de 14 ani ca sa poata sa il aplice.The Tillman story e povestea unui tip care isi sacrifica o potentiala cariera ca si sportiv ca sa se inroleze in armata si pleaca in Irak unde si moare, iar moartea lui e folosita ca si justificare pentru razboaiele pe care le poarta SUA. Psywar in genul teoria conspiratiei, in acelasi gen OilCrash pe care nu l-am vazut, dar de care am auzit cate ceva, The Light Bulb Conspiracy probeaza ideea aia de hai sa construim consumabile atat de consumabile incat oamenii sa le cumpere la nesfarsit pentru ca se strica usor si fara nu pot sta. Mai sunt si din alea pe care nu le-am vazut, dar is pe lista.
    Am gasit un sait doar de documentare, cu episoade din serii de pe History sau NG sau Discovery, toate documentarele sunt titrate in romaneste pentru stii tu cine, si pe astea de mai sus le gasesti acolo.

Lasă un răspuns

