Tocana-i așa bună la Florența

To share is to care!

Add to FaceBookAdd to Google BookmarkAdd to StumbleUponAdd to Twitter

Viața-i crudă, viața-i nemiloasă

Dar nu poți trăi încuiat în casă!

Eram îmbrăcată elegant (după mult timp) și mersesem la teatru, la ultima premieră a stagiunii  de la Teatrul Național din Cluj – „Florența sunt eu„. Nici nu am apucat să-mi pun telefonul pe silențios că deja a început să-mi gâdile nasul un miros minunat. Tocană! Am tresărit. De poftă. Era încântător, dens, fermecător. Apoi m-am speriat. Cum naiba să fiu cu gândul la o mâncare de cartofi tocmai când venisem să-mi petrec timp hrănindu-mi sufletul, nu stomacul? Parcă nu-mi era destul de rușine că adorm la filme. Oooof!

Piesa regizată de Alexandru Dabija, deși urmărește un text complicat, chiar criptic, e o călătorie foarte frumoasă. Replicile picură delicios în timp ce sala hohotește de râs. Spectacolul e ca un festin de bancuri seci. Textul face haz pe seama patriotismului nemestecat, înghițit ca o gălușcă, râde de nevoia oamenilor de a se eticheta și de a pretinde că știu tot ce contează, batjocorește idealuri meschine.

Și în tot acest timp miroase a tocană! Fabulos, nu? Până să ia Ramona Dumitrean polonicul și să amestece energic într-o oală mare cu tocană, pentru a-l ademeni pe „Cezăruică”, eram convinsă că o luasem razna. Apoi m-am gândit ce experiență cu adevărat multi-dimensională poate să fie un spectacol de teatru și cât de neliniștitor e când îți zgândărește un simț pe care ți-l amorțești de obicei când mergi să vezi o piesă.

Vizual, spectacolul e și mai tulburător. Are atâtea subtilități încât mi-am dorit imediat să-l revăd, dar să-mi iau bilet mai în față și pe centru, căci acum am stat în margine de tot. N-am văzut scena de la Cluj îmbrăcată mai frumos decât a reușit Dragoș Buhagiar. Când a coborât peretele făcut din cămăși albe și colorate, ce mi se părea că seamănă cu panorama unui orășel plin de case văruite pastel, am fost în extaz.

Cântecelele compuse de Ada Milea (și simți imediat că e vorba de Ada Milea, chiar dacă nu ai citit descrierea spectacolului) sunt un super plus. E ca și cum ar fi dintr-o drojdie magică și dospesc spectacolul într-o cocă pufoasă și îmbietoare. Datorită lor, actorilor de la Cluj le-au crescut glasuri care se completează într-o armonie năucitor de haotică. „Naaaaasturii de la plaaa-neeee-tăăăă”. Tocmai din cauza acestei armonii nu-mi vine să pomenesc un actor sau altul, pentru că toți și-au adus contribuția ca membrii unei adevărate echipe.

Poate că citit, textul lui Gellu Naum și al lui Jules Perahim, scris cu multe glumițe de-ale lor, e închis ca un cocon. Nu știu, nu l-am citit. În spectacol însă, firele au fost atât de frumos încâlcite încât la sfârșit poți vedea printre ele, iar dezordinea devine una cunoscută, una pe care nu ai vrea s-o pui în linie dreaptă. „Florența sunt eu” devine camera ta de-acasă, doar că în loc de haine și alte chestii împrăștiate peste tot, are răvășite gânduri, senzații și sentimente. Îl voi revedea, dar așa, din prima, secvența mea preferată e cea de la final, când cinci cupluri își dansează confuzia și idealurile sfărâmate pe ritmuri interioare, cântând despre viața nemiloasă, pe care nu o poți lăsa se te sperie și să te închidă în casă.

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Tocana-i așa bună la Florența

  1. Pingback: Nimic nu e mai serios decât jocul unor oameni profunzi | Zoldike's Blog

Lasă un răspuns

