Cum vi se pare comerţul drept? – la Cluj e singurul magazin Fair Trade din ţară

În câte-o după-masă târzie când treceam pe strada Napoca (Cluj) mă lipeam cu nasul de uşa unui magazin mic, în care vedeam ţestoase şi elefanţi… Sigur că-mi plăcea şi ţineam neapărat să văd ce e acolo. Abia săptămâna asta am ajuns înăuntru şi cum lângă uşă sunt farfuriile şi bolurile din ceramică, iar eu ador ceramica, mi-a fost drag imediat. Numai că un bol de ceramică e 59 de lei, iar o farfurie e 89 de lei, ceea ce e absolut şocant după ce ai fost în Auchan şi ai văzut căni cu 5 lei şi farfurii cu 3 lei – tot de ceramică. Îmi închipui ce faţă am făcut la preţurile alea, dar asta nu a descurajat-o pe vânzătoare.

– Ştiţi ce sunt acestea?

– … (Căni, farfurii, cercei – mă gândeam).

– Sunt produse fair trade, lucrate manual în ţări defavorizate. Ceramica de aici e din Africa de Sud, făcută în mici ateliere. Cerceii aceştia din lemn sunt lucraţi în Columbia. Şi şi bijuteriile astea tot în Columbia, sunt din tagua – care e sâmburele de palmier. Aţi mai văzut? (Şi când deschide palma are un sâmbure mare şi fibros în ea. Începe să-mi spună cum se curăţă sâmburele, se şlefuieşte şi se transformă în mărgele).

Apoi mi-a zis de pâsla din Tibet, prelucrată în obiecte decorative sau utile în Nepal, coaja de ou de struţ transformată în podoabe prinse în argint de artizanii Mambu din Africa de Sud, mărgelele făcute din hârtie reciclată, dată cu răşină de artizani din Uganda, accesoriile făcute din bumbac răsucit şi colorat de meşteri din Columbia.

Oricum eram deja pleznită în aripă de când a rostit „… din ţările defavorizate”. Alarma VREAU SĂ SALVEZ PLANETA! îmi izbea neuronii empatici de toată suprafaţa interioară a craniului. Dar pe care să-i ajut? Of…. Sunt acolo obiecte meşteşugite prin atâtea colţuri de lune. Ok, ok, ok.

S-a trezit partea mea raţională „Uite ce e, ştii că nu avem bani, ia ceva să faci cadou şi să fie până în 30 de lei. (Şi a urmat un scurt monolog interior despre cum nici eu nu sunt tocmai o favorizată cu rata la bancă şi restanţele la asociaţie şi toate celelalte. Dar apoi a urmat monologul interior mult mai lung despre cum am apă curentă câtă vreau şi toate celelalte „privilegii”… )”.

În cele din urmă am ajutat puţin în Uganda şi puţin în Nepal, iar ajunsă la net am intrat pe site-ul organizaţiei – Koala Fair Trade (aici) şi am aflat mai multe despre comerţul drept făcut la Cluj. Mi se pare extraordinar că a apărut şi că există acest magazin, singurul din România. Mai e şi cel online – Koalafairtrade.ro. Trebuia să apară că doar era evident că o străchinuţă de ceramică nu poate costa 7 lei, cu cât am luat una movulie din Kaufland şi apoi m-am simţit prost să citesc pe fundul ei „Lucrată manual / Made in China”. Acasă-acasă ai mei au multe vase de ceramică de Horezu şi ştiu cât costă cele făcute manual, iar dacă mai pui şi transportul şi toate taxele, e clar că acei câţiva lei pentru un obiect făcut manual în China nu sunt un preţ drept. Pe de altă parte, e greu de crezut că produsele ceramice din supermarketuri chiar sunt lucrate manual şi nu sunt făcute în serie, la bandă, cu matriţa.

Eu am să cumpăr produse făcute manual de câte ori voi putea (dacă îmi plac) fiindcă n-aş vrea să ajungem să lucrăm toţi online şi să avem obiecte făcute de roboţi, după un program de calculator. Vreau însă să aflu şi alte păreri despre comerţul drept şi despre cât costă, de fapt, munca.

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Cum vi se pare comerţul drept? – la Cluj e singurul magazin Fair Trade din ţară

  1. Pingback: Elefantul care a rezolvat o problemă înțepătoare | Zoldike's Blog

Lasă un răspuns

