Milan Kundera ar merita să fie cel mai popular scriitor internațional, în loc de Paulo Coelho

Milan Kundera

Foarte rar când am fost la vreun târg de carte de la Cluj am rămas îndrăgostită de ceva și am vrut să îmi cumpăr. Din păcate. Azi am fost în cortul cu târgul de carte din Piața Unirii (statuia lui Matei Corvin) și parcă e mai claustrofobic ca niciodată. M-am simțit ca în lift pe lângă fiecare stand, iar muzica atmosferică era total nepotrivtă, ca de supermarket. Am început să mă uit după Milan Kundera, scriitorul ceh pe care l-am descoperit abia de vreo doi ani . Mi-am cumpărat acum vreo lună de la librăria de pe Bulevardul Eroilor volumul „Iubiri caraghioase” de Kundera. La târg, cartea era pe standul unei editurii la secțiunea cu 10% mai ieftin, dar costa cu un leu în plus față de prețul pe care l-am plătit la librărie.😦 Mai voiam un exemplar să i-l fac cadou la soră-mea care încă nu a citit nimic de Kundera și vine în vizită la mine week-endul ăsta.

„Iubiri caraghioase” e prima carte de Milan Kundera care este a mea și numai a mea. Am cumpărat-o luna trecută când eram în drum spre covrigi fiindcă simțeam că oricât ar fi cureaua cât de strânsă, trebuie să îmi cumpăr iar cărți. Dacă tot trebuie să existe un autor cu faimă internațională care să fie citit, citat, recomandat, omagiat și elogiat peste tot, militez pentru Kundera în locul lui Paulo Coelho. Cel din urmă am descoperit că e foarte implicat în fenomenul power point-urilor care ne invadează mailurile cu fraze motivaționale, dulcege și impersonal-generaliste, adică astea (care pe blogul lui Coelho, au secțiune specială). Îi alătur pe Kundera și Coelho pentru că mi se par comparabili. Ambii tratează aceleași teme mari (iubire, cuplu, viață, moarte, cunoaștere, autocunoaștere etc.), doar că Milan Kundera o face profund și fără să dăscălească, în timp ce Paulo Coleho are atitudinea autoritară și condescendentă a cuiva care le știe pe toate, fără a știi însă decât câteva lucruri generale. Ca doi cercetători care au în față un animal misterios, iar Coelho l-ar clasifica repede la „mamifer, patruped, care probabi face pui vii, dă lapte și trăiește în grupuri” etc., etc., în timp ce Kundera ar încerca să treacă de ceea ce este evident și să îi dea animalului dreptul la individualitate și consistență.

Milan Kundera nu are blog, nu are twitter (ca brazilianul), și, de fapt, s-a retras din viața

Kundera - La Pleiade

publică și nu a mai dat interviuri din 1985! Spune el că un autor le dă celorlalți scrierile sale și nu viața sa privată. Acum are 81 de ani și anul acesta cunoscuta editură Gallimard îi va publica integral opera în ediție specială – La Pléiade, însă într-o variantă simplificată, așa cum și-a dorit Kundera, fără elogii la început și biografie melodramatică.

Kundera nu a vrut să fie consacrat, monstrificat sacru, încă din timpul vieții, de aceea nu a acceptat ca ediția integrală să fie pompoasă. Și nici nu va participa la lansare, rămânând în afara publicității, convins că orice ar declara în public ar putea fi folosit de cineva într-o cauză cu care el nu vrea să fie asociat. Kundera, ceh stabilit în Franța, a fost unul dintre cei mai acizi dizidenți ai regimului comunist, deși nu a scris fățiș niciodată. Literatura sa însă a fost îndeajuns, aducând prin povești de viață banale o critică a regimului extraordinar de subtilă, prin insinuări geniale. Însă nu substratul politic e partea cea mai savuroasă, ci oamenii, personajele, relațiile, alegerile lor, firul gândurilor, concluziile la care ajung. E absolut minunat să-l citești și abia aștept să am toate cărțile lui pe-un raft și să le recitesc din când în când.

Azi, în schimb, mi-am cumpărat „Mrs. Dalloway” de Virginia Woolf și va fi prima mea întâlnire cu scriitoarea despre care nu știu decât câte ceva de pe Wikipedia și din trailerul filmului „The Hours”, pe care dacă tot nu l-am văzut deja am să-l vizionez după carte, în ordine potrivită. Cartea a fost 10 lei și e în limba engleză. Abia o aștept în fața ochilor. Dar deocamdată mă pregătesc de musafiri!🙂

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Milan Kundera ar merita să fie cel mai popular scriitor internațional, în loc de Paulo Coelho

  1. Galadon spune:

    Am ajuns abia la a 5-a chestia „motivationala” a lui Coelho. You can kill me know.
    In alta ordine de idei, uita-te musai la „The Hours”. Adica musai. E in topul filmelor mele preferate, si sunt pretentioasa. Si poate o sa o iubesti pe Virginia Woolf. Spor la citit!

    • zoldike spune:

      A cincea? Dar ce citesti tu acum de Coelho? Hai, mărturiseşte deschis!😀

      Eh, ce Virginia Woolf, că nu am terminat încă nici prima carte pe care am început-o după cumpărăturile de la Târg – aia cu eseu fotografic de Susan Sontag. Citesc numai pe troleu, de-aia.

Lasă un răspuns

