Obezitate sau violenţă? Lecţii de ipocrizie şi toleranţă de la seriale tv

Dacă apare un serial nou îmi place să îl devorez în câteva zile, mai ales înainte ca toată lumea să-l descopere şi să vorbească despre el, dezvăluind prea mult din acţiune. Pe principiul “Uuuu, ceva nou şi aparent istoric” am văzut “Spartacus Bood&Sand”, un serial plin de nuditate şi violenţă care aduce a “Rome” şi “The Tudors”, seriale de care mi se făcuse dor. În ordinea “Dinastia Tudorilor /The Tudors”, “Roma/ Rome”, “Spartacus Blood& Sand” cele trei seriale (care pot fi văzute online, spre exemplu pe Project Free Tv) cresc doza de violenţă şi sexualitate până la cote care pot deranja. Totuşi, din cauza lor nu am fost lovită cu articole care să condamne nevoia de a aduce multă nuditate şi şi mai multă cruzime şi brutalitate pe ecran.

"Spartacus Bood And Sand", sursa foto: FilmBook.com

În schimb sit-com-ul nou “Mike&Molly”, despre doi supraponderali care se îndrăgostesc la întâlnirile unui grup de suport moral pentru obezi, a ajuns repede o ţintă. Maura Kelly, o jurnalistă de la revista internaţională Marie Claire a scris că s-ar simţi scârbită dacă ar trebui să se uite la două personaje care au straturi peste straturi de grăsime  cum se sărută, pur şi simplu pentru că s-ar simţi scârbită să se uite la doi obezi făcând orice.

“Ca să fiu brutal de sinceră, chiar şi în viaţa reală, mi se pare neplăcut din punct de vedere estetic să văd o persoană foarte, foarte grasă cum trece prin faţa mea – la fel cum mi se pare supărător dacă văd o persoană foarte beată care se împiedică de bar sau un dependent de heroină care face crize pe un scaun”,

a explicat Maura Kelly, care a precizat că are câţiva prieteni care sunt plinuţi, deci nu e o obsedată de dimensiunile perfecte. Jurnalista şi-a încheiat articolul iniţial cu întrebarea dacă e sau nu o nesimţită insensibilă, iar comentariile nu s-au lăsat aşteptate. 3.760 de comentarii. Articolul a stârnit multe discuţii şi reacţii, iar Kelly a revenit cu un update în care şi-a cerut scuze persoanelor obeze care se luptă să slăbească şi a adăugat că anorexia e la fel de demnă de dispreţ, însă scârba ei faţă de obezi vine tocmai din experienţa ei personală cu anorexia şi obsesia de o viaţă de a fi slabă.

Mike si Molly la bowling

Cred că articolul din Marie Claire a făcut mult bine pentru că a pus degetul sărat pe o rană deschisă şi a dat un văl jos de pe faţa ipocriziei. E evident că nu ne suportăm unii pe alţii din diverse motive mai mult sau mai puţin întemeiate, dar diferenţele nu dispar decât în urma unor discuţii avute cu mintea deschisă şi cu disponibilitatea de a lua în considerare contra-argumentele. Ceea ce pare să lipsească în online-ul românesc, unde comentariile pe marginea articolelor sunt în mare parte sterpe sau pline de injurii şi observaţii nerumegate. Prejudecata consumatorilor deştepţi de a se abţine de la a face vreo remarcă persistă. Dar preţul pare că e prosperarea ipocriziei.

În cele 9 episoade care au apărut până acum din primul sezon al serialului „Mike & Molly” nu e vizibil vreun petec de piele din cei doi actori supradimensionaţi care nu e pe faţă sau de pe braţe (de regulă de la cot în jos); săruturile sunt mai degrabă ventuze scurte, iar momentele din intimitate, deşi desfăşurate în pat, îi arată pe cei doi îmbrăcaţi de tot, sub pături şi perne. Viaţa lor sexuală e doar sugerată din situaţii şi dialog, lucru care nu e nou, doar era evident dintotdeauna că ŞI oamenii graşi fac sex.

Creatorul serialului, Mark Roberts, a spus că serialul a devenit repede printre cele mai vizionate din noile lansări, iar ţelul său e acela de a arăta cum face faţă un cuplu probemelor dintr-o relaţie. Ceea ce diferenţiază viaţa cuplului Mike-Molly de celelalte sunt, pe lângă kilogramele în plus, glumele şi auto-ironia izvorâte din greutate şi care dau greutate serialului. Cam mare parte din umor e legată de silueta celor doi şi de lupta de a intra într-o altă formă.

Spre exemplu, Molly e întrebată de mama ei, înainte să plece să doarmă la Mike: “Ce ai în geantă? Crose de golf sau o pereche de chiloţi de schimb?”, iar în altă secvenţă, când Mike e în magazine în căutarea unui nou pat cu colegul său de serviciu…: “Bunica mea are un pat din acela cu saltea cu memorie. E ca şi cum ai dormi pe un nor. Un nor care îşi aminteşte forma curului tău” îi spune colegul, iar Mike răspunde: “Orice lucru pe care mă aşez eu reţine forma curului meu”.

În general, glumele pe seama graşilor nu au ce căuta în America, dar cu acest serial au ajuns în plină atenţie, ceea ce a generat, în sfârşit, nişte păreri sincere, cum a fost cea scârbită din Marie Claire. Întotdeauna am fost adepta sincerităţii extreme, cu care am făcut destule greşeli, dar care mi-a fost de folos în confruntarea multor demoni.

Ca precizare onestă: mi-ar fi fost mult mai greu să râd la serialul „Mike & Molly” dacă nu o îndrăgeam deja pe Melissa McCarthy (Molly) din „Gilmore Girls”, unde era prietena lui Lorelai Gimore, personajul principal. Pe acelaşi considerent, o pot vedea pe Gabourey Sidibe în rolul din serialul „The Big C”, fiindcă am empatizat cu ea în drama „Precious” şi am trecut de impactul de „yach, yach, tulaaaai!”. Toleranţa e o lecţie permanentă, iar ipocrizia e o luptă permanentă.

"The Big C" - Gabourey Sidibe şi Laura Linney

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Văzute/ văzubile și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

