Călin Netzer s-a întors la Cluj cu „Medalia de onoare” şi a luat premiul TIFF pentru regie

Regizorul Călin Peter Netzer, un clujean plecat în Germania din ’83 s-a întors în Transilvania cu un film în competiţia TIFF. Filmul a câştigat la ediţia din acest an premiul pentru cea mai bună regie (5.000 de euro), din partea Institutului Cultural Român. Medalia de onoare este pelicula în care Victor Rebengiuc e un tată care şi-a denunţat fiul la Securitate pentru a nu-l pierde, dar şi filmul care l-a făcut pe Ion Iliescu actor şi l-a readus la Cotroceniul locuit de Băsescu. *Articol scris pentru AperiTIFF.

Călin Netzer, regizor Medalia de onoare

Filmul este povestea tragic-comică a recuperării încrederii de sine a unui bărbat de vârsta a treia. Cum aţi ales subiectul?

Am primit scenariul de la Tudor Voican cu doar câteva zile înainte de a începe filmările. Mi-a plăcut şi m-am hotărât imediat să-l fac. În timp ce citeam scenariul deja m-am gândit pe cine vreau în rolul principal: Victor Rebengiuc. Să fiu sincer am luat filmul şi ca pe un exerciţiu: să văd cum este să regizezi un film scris de altcineva. Pe urmă mi-am dat seama că subiectul e destul de apropiat de mine, că de fapt îl cunosc pe acest personaj din viaţa reală.

Ce v-a atras la scenariu?

M-a interesat în primul rând că e vorba despre un personaj de vârsta a treia. Chiar aveam în cap dinainte să primesc scenariul de la Voican să fac un film despre oameni de vârsta a treia. M-a atras mentalitatea acestor oameni, mai ales a personajului principal, care a fost format de dinainte de război, în timpul războiului, în timpul comunismului, după, în perioada de tranziţie. Apoi diferenţa de mentalitate dintre el şi fiu, între generaţii, cam ăsta a fost punctul forte care m-a interesat pe mine. Cred că Ion Ion (personajul principal) l-a denunţat pe fiul lui la Securitate înainte să fugă în Canada fiindcă nu vroia să rămână singur, fiindcă atunci pleca aceea bază a familiei şi rămânea cu soţia în eterna lipsă de comunicare.

Cum a fost să lucraţi cu actori de vârsta a treia, ca regizor din noul val?

Le-a plăcut foarte mult şi s-au bucurat foarte tare fiindcă, în general actorii de vârsta a treia au foarte puţine şanse de a juca, adică sunt foarte puţine roluri. În film sunt Radu Beligan, Ion Luchian, Costică Drăgănescu, Camelia Zolescu. Apare şi Ion Iliescu, care se joacă pe sine.

Cum l-aţi convins pe fostul preşedinte să apară în film?

Cred că l-a atras foarte mult două lucruri: să revină puţin la Cotroceni, pentru o zi măcar şi confruntarea cu Victor Rebengiuc, care cred că l-a incitat destul de mult. A fost foarte ok, i-am explicat că facem un film realist, de artă, nu un film hollywoodian în care un actor interpretează rolul preşedintelui şi pentru credibilitate e foarte important. Chiar mă întrebam zilele astea ce-ar fi fost dacă îl juca altcineva pe Iliescu. Nu a văzut filmul încă, nu a venit nici la TIFF la avanpremiera de aici, dar probabil va veni la Bucureşti la premieră.

Aţi folosit numai locuri reale pentru filmări, cum e Palatul Cotroceni?

Nu, am făcut şi platou de filmare pentru apartamentul protagoniştilor, într-o vilă dezafectată. Acolo se petrece jumătate de film, adică trei săptămâni de filmare. Am insistat eu foarte mult să se facă un platou, fiindcă dacă filmam într-un bloc era foarte dificil, vreo două zile ne-ar fi suportat vecinii, dar trei săptămâni să fie balamuc… Şi am şi preferat să fie platou pentru că am putut avea compartimentarea cum am vrut eu pentru apartament. Problema au fost de fapt exterioarele, la secvenţele filmate afară a trebuit să trişăm cât de mult posibil, să nu se vadă maşini noi, reclamele.

Cam ca la Goodbye Lenin

Da, numai că ei au lucrat foarte mult pe computer, au şters mult pe computer. Noi nu am avut în buget banii să facem aşa ceva, că e foarte scump să iei fiecare fotogramă şi să ştergi. Am şters un aer condiţionat de pe o clădire, cam atât. Asta m-a restrâns, am renunţat la mai multe cadre de exterior pe care le vroiam.

Ce v-a plăcut cel mai mult din perioada lucrului la acest film?

Colaborarea şi ce a însemnat să lucrez cu Victor Rebengiuc. Nu ştiu dacă o să mai am ocazia în curând să lucrez cu el. M-a fascinat! Aş vrea să lucrez de acum la fiecare film cu actori ca Rebengiuc. Nu cred că mai trebuie să-l laud pe Victor Rebengiuc, dar din punct de vedere emoţional, intuitiv, e un actor foarte complex. Ţin minte că filmam într-o zi o secvenţă cu el, cu Radu Beligan şi cu Tatiana Iekel, o secvenţă de 5-6 pagini de text, filmată dintr-o bucată, fără tăieturi. Era o secvenţă destul de complicată şi cu foarte mult text, iar în final era şi o poantă greu de făcut din punct de vedere tehnic. Ţin minte că am repetat de vreo 20 de ori ca să iasă şi poanta, deci o jumate de zi de repetiţie şi jumate de filmări. Am rămas absolut uluit că toate cele 40 de duble, repetiţii cu filmări, Rebengiuc le-a făcut identic, exact la fel, era o maşinărie. Nu numai că textul l-a spus la virgulă, mişcările… uneori partenerii lui uitau o parte din text pe care o recupera el într-un fel. A fost absolut uluitor! O altă fază pe care o ţin minte e că Beligan avusese un accident, nu se putea deplasa, aşa că Rebengiuc şi-a luat rucsacul în spate şi ne-am dus la Beligan acasă, să repetăm acolo. A fost aşa un sentiment de parcă eu eram un student la regie în anul trei şi el era un coleg mai mare, de la actorie.

About zoldike

Raluca Bugnar. Vinitură în Cluj, concepută la Petroşani, născută la Deva, trăită în comuna mineră Certeju de Sus. Am făcut liceu de mate-info, facultatea de jurna. Din 2007 trăiesc din scris (evident, nu cel de pe blog). Mă găseşti pe Twitter ca @ralucalexandra.
Acest articol a fost publicat în Culise și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

